Stop agresji

Agresja rodzi agresję. Naucz się kilku prostych strategii odpierania słownych ataków. To pozwoli ci żyć spokojniej.

Agresja, wściekłość i złość rodzą się w ludziach wówczas, gdy ich potrzeby nie są zaspokajane i gdy nie mogą osiągnąć zamierzonych celów. Na co dzień najczęściej spotykamy się z agresją słowną. Jak na nią reagować?

W zależności od rodzaju napaści werbalnej możesz stosować wiele sposobów obrony. Ignoruj atak – udawaj, że nie słyszałaś. Milcz – odpowiadaj tylko mową ciała i powracaj do poprzedniego zajęcia, możesz np. uśmiechać się, kiwać głową, głęboko oddychać. Zmieniaj temat – zacznij mówić o czymś innym, np.: „Myślę, że jutro będzie padać”.

Reklama

Możesz ustąpić i przyznać rację rozmówcy, ale tylko, gdy nie wyrządzasz sobie szkody, np.: „Jeśli dzięki temu lepiej się poczujesz, chętnie przyznam ci rację”. Powiedz komplement – chwaląc napastnika, zwyciężasz, np.: „Podziwiam twoją mądrość i wiedzę”, „Lubię sposób, w jaki dobierasz słowa”, „Dziękuję za doskonałe porady”. Rzeczowo podsumuj sytuację – zachowuj spokój i nie bierz ataku do serca, np.: „Takiej głupiej uwagi nie oczekiwałam od ciebie!”.

Skonfrontuj się i nazwij po imieniu obraźliwe zachowania, domagaj się przeprosin, np. „Ta uwaga mnie uraziła. Oczekuję, że przeprosisz!”. Wyjaśnij reguły – zaproponuj lepsze formy wzajemnych kontaktów, np.: „Proszę, pozostańmy rzeczowi”, „Przerwałeś mi już drugi raz, proponuję, byśmy pozwolili sobie nawzajem dokończyć”.

Naucz się reagować na agresję u dziecka

1 Przerwij sytuację, zwróć uwagę dziecku. Powiedz: „Stop, dosyć, koniec, przestań”, itp.

2 Opisz problem, powiedz, co się stało. „Obraziłeś rodziców, usłyszałam przezwisko. To agresja”, itd.

3 Wyraź swój sprzeciw. Powiedz: „Nie zgadzam się na to”.

4 Powołaj się na normy. Powiedz: „Mamy zasadę, że nie przeklinamy, ustaliliśmy, że nie stosujemy agresji, zasadą jest, że nie sprawiamy sobie nawzajem przykrości”.

5 Wyraź, co czujesz: „Kiedy tak mówisz jest mi przykro, czuję ból, jestem zła, kiedy tak się do mnie zwracasz”.

6 Okaż zrozumienie dla dziecka. Powiedz: „Widzę, że się zdenerwowałaś, wygląda na to, że jesteś zezłoszczona”.

7 Zakomunikuj krótko, czego oczekujesz. Powiedz np.: „Oczekuję, że taka sytuacja się nie powtórzy, że nie będziesz przeklinał”.

Artykuł pochodzi z kategorii: Psychologia

Show

Zobacz również