Naucz się kontrolować złość

Zamiast tłumić swój gniew, naucz się nim zarządzać. Będziesz nie tylko spokojniejsza, ale także zdrowsza.

Zdjęcie

Naucz się kontrolować swoją złość /123/RF PICSEL
Naucz się kontrolować swoją złość
/123/RF PICSEL

W niewoli stereotypu

Żyjemy w kulturze, w której kobiety powinny być łagodne i wyrozumiałe, dlatego zwykle staramy się nie okazywać złości czy gniewu. Tymczasem tłumienie emocji wywołuje stres, a ten wpływa negatywnie na cały organizm.

Kiedy czujemy gniew, wzrasta ciśnienie i poziom adrenaliny, ulegają zahamowaniu procesy trawienia. Jeśli taki stan trwa długo, możemy zacząć chorować. Poza tym, zdaniem psychologów, tłumienie gniewu obniża samoocenę – narasta w nas żal, że nie potrafimy walczyć o swoje.

Reklama

Jak się zdrowo złościć? Nie znaczy to, że mamy się wyżywać na każdym, kto nas zdenerwuje. Warto jednak dać sobie wewnętrzne przyzwolenie na odczuwanie złości, a w konsekwencji także na jej wyrażanie – ważne, by robić to w odpowiedni sposób.

Mów, że coś cię złości

Gdy ktoś cię zdenerwował (np. koleżanka spóźniła się na spotkanie, dziecko nie wyrzuciło śmieci, mąż nie uprzedził, że nie będzie na kolacji), od razu o tym powiedz.

Taki „mały gniew” nie wytrąci cię z równowagi i będziesz w stanie używać racjonalnych argumentów. Ale jeśli zaciśniesz zęby, gniew będzie w tobie narastał, co sprawi, że któregoś dnia wybuchniesz ze zdwojoną siłą. Usłyszysz wtedy logiczne pytanie: „Skoro tak bardzo cię to boli, to dlaczego wcześniej nic nie mówiłaś?”.

Jeśli często odczuwasz złość, zastanów się, czy to jest uzasadnione: być może niepotrzebnie dopatrujesz się u innych złych intencji. Zrób sobie test: co myślisz, jeśli wchodzisz do pokoju, a osoby w nim przebywające nagle milkną?

Wiele osób ma niemal pewność, że to one były tematem przerwanej rozmowy, a przecież wcale tak nie musiało być. Naucz się zarządzać swoim gniewem – jeśli jednak czujesz, że w danym momencie jesteś zbyt wzburzona, by spokojnie i racjonalnie przedstawić swoje stanowisko, odłóż to na później. Przerwij rozmowę, nawet mówiąc wprost, że wolałabyś wrócić kiedy indziej do tego tematu.

Artykuł pochodzi z kategorii: Psychologia

Życie na gorąco

Zobacz również