Czym jest inteligencja emocjonalna?
Termin inteligencja emocjonalna odnosi się do umiejętności rozpoznawania stanów emocjonalnych u siebie oraz u innych osób, jak również do zdolności używania własnych emocji oraz do radzenia sobie z emocjami innych.
Psycholodzy rozróżniają cztery komponenty inteligencji emocjonalnej. Są to dostrzeganie emocji wyrażonej poprzez język ciała i mimikę twarzy, zdolność rozumowania za pomocą emocji, zdolność rozumienia emocji i zdolność do zarządzania emocjami.
Kompetencje emocjonalne
Według jednego z twórców teorii inteligencji emocjonalnej- Daniela Golemana do kompetencji emocjonalnych należą samoświadomość, adekwatna samoocena, samokontrola, empatia, asertywność, perswazja, przywództwo oraz współpraca. Osoba mająca wysoki poziom inteligencji emocjonalnej powinna wykazywać biegłość w kompetencjach emocjonalnych.
Dlaczego inteligencja emocjonalna jest tak istotna?
Prawdopodobnie wielu z nas zna osoby, które pomimo , że są zdolne, błyskotliwe i mają wysoki iloraz inteligencji, to nie potrafią poradzić sobie w pracy z ludźmi lub w relacjach w życiu prywatnym. Osoba z wysokim ilorazem inteligencji, która nie ma rozwiniętej inteligencji emocjonalnej ma małe szanse na osiągnięcie sukcesu. Dlaczego?
Inteligencja emocjonalna wpływa na niemal wszystkie sfery naszego życia. W życiu zawodowym inteligencja emocjonalna pomaga nam w utrzymaniu dobrych relacji nie tylko z współpracownikami oraz z przełożonymi, ale także klientami. Jest również pomocna, gdy do naszych obowiązków należy kierowanie i motywacja ludzi.
Inteligencja emocjonalna ma także wpływ na zdrowie fizycznie i psychiczne. Brak kontroli nad poziomem stresu może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, m.in. do nadciśnienia, osłabionej odporności, zawałów serca, udarów czy niepłodności, a także depresji oraz lęku.