Jak zyskać więcej czasu?

Zostajesz w pracy po godzinach kosztem chwil dla siebie i rodziny? Oto proste sposoby, które pozwolą ci to zmienić i zaoszczędzić cenne minuty.

Badania pokazują, że 20 procent wykonywanych przez nas czynności przynosi 80 procent rezultatów, zaś aż 80 procent daje tylko 20 procent. To oznacza, że większość naszej pracy nie służy ani osiąganiu sukcesów, ani szczęściu.

Niestety, sama świadomość, że tak się dzieje nie wystarczy. Sztuka polega na rozróżnieniu, które rzeczy są naprawdę ważne, a które są stratą czasu.

Reklama

Zacznij od zaplanowania zadań. Wystarczy kartka A4, notes oraz tablica korkowa, na której zapiszesz krok po kroku, co masz do zrobienia każdego dnia. Skoncentruj się. Wyznacz sobie czas off-line i całkowicie skup się na problemie. Nie można skutecznie zajmować się daną sprawą, jeśli co chwilę dzwoni telefon albo pika komunikator internetowy!

Staraj się wyspać, do ciężkiej pracy podchodź wypoczęta. W mniej wydajnych dniach rób mniej wymagające skupienia czynności – np. porządkowanie biura. Odkryj swój „quality time” czyli „czas jakości”.

Jest to okres, w którym jesteś najbardziej produktywna. Wtedy w godzinę zrobisz to, co zwykle zajmuje ci dwie. Staraj się go mądrze wykorzystać.

Mniej wtedy rozmyślaj o pracy – staraj się poświęcić go na działanie – szczególnie jeśli masz tendencję, aby skrupulatnie analizować każdą swoją decyzję.

Co jeszcze możesz dla siebie zrobić?

1. Rozpraw się z zaległościami. Wyznacz sobie deadline na ich załatwienie. Z zaniedbanymi sprawami jest jak ze złym kredytem czy pożyczką – „generują odsetki”. Tutaj ceną jest czas, który musisz później poświęcić na pozbycie się ich z napiętego grafiku.

2. Nie pracuj do upadłego. Tylko się zmęczysz, a wyczerpana będziesz potrzebować więcej czasu na wykonanie zadania, niż normalnie.

3. Reaguj na zmiany otoczenia, koryguj swój plan działania. Jeśli jakieś nowe rozwiązanie ewidentnie oszczędza twój czas, nie trzymaj się starego tylko „dla zasady”. Bądź elastyczna.

4. Nie zapominaj o odpoczynku. Nawet 10 minut oderwania się od pracy da ci zastrzyk energii. Popatrz w niebo, posłuchaj ulubionej muzyki lub wypij powoli filiżankę kawy. Dzięki takiemu relaksowi szybciej uporasz się z zadaniami.

Artykuł pochodzi z kategorii: Psychologia

Show

Zobacz również

  • Jeśli twój wnuk jest niejadkiem, warto wypróbować proste lecz skuteczne sposoby. Dzięki nim maluch nie będzie dłużej kręcił nosem nad talerzem. więcej