Jak zorganizować sobie czas na emeryturze?

Przechodzę na emeryturę. Czy do tego w ogóle można się jakoś przygotować? Jadwiga Czarnecka (61 l.), Świnoujście.

Reklama

Cierpliwości i czasu będziesz mieć pod dostatkiem, więc możesz to podarować przygarniętemu ze schroniska zwierzakowi.

Doceń samą siebie

Spójrz, jak wiele potrafisz – także poza pracą! Choć wypełnianie służbowych obowiązków zajmuje nam większą część dnia, nasza rola w życiu nie ogranicza się tylko do pracy. Jesteśmy także troskliwymi mamami, oddanymi przyjaciółkami, zapalonymi ogrodniczkami...

Spójrz na siebie nieco z boku i zobacz, w jak wielu społecznych rolach doskonale się sprawdzasz. Może zaczniesz także spisywać zalety, które przy okazji dostrzegłaś? Warto to zrobić!

Daj siebie innym

Ofiarując – DOSTAJESZ. Pewnie myślisz, że na wolontariuszy nadają się tylko osoby młodsze od ciebie, bardzo aktywne, sprawne, energiczne. Czy wiesz, jak wieloma darami możesz podzielić się z innymi, potrzebującymi właśnie ty? Swoim czasem. Uwagą. Doświadczeniem. W zamian otrzymasz coś równie cennego: poczucie bycia potrzebnym, docenianym, szanowanym. Banał? Sprawdź, jak prawdziwy...

Wzmocnij bliskie więzy

Zapobiegaj poczuciu osamotnienia. Te z nas, które już przeszły na emeryturę, uskarżają się przede wszystkim na osłabienie więzi rodzinnych i towarzyskich, potęgujące poczucie wyizolowania.

Aby temu zapobiec, dobrze jest już wcześniej odświeżyć zaniedbane kontakty, umawiając się choćby na herbatę czy spacer.

Zorganizuj sobie czas

wypełnij swój kalendarz. Wyobraź sobie, że nagle z twojego życia znika praca. Brzmi cudownie, a ty jesteś pewna, że nie miałabyś problemu z nadmiarem czasu? Na początku – na pewno tak: każda z nas ma zaległe sprawy do załatwienia.

Pomyśl jednak długofalowo i już teraz zainteresuj się, czy np. w ośrodku kultury lub bibliotece nie ma zajęć dla seniorów. Może wnuczek wejdzie na stronę internetową Ministerstwa Pracy i zapisze cię na Uniwersytet Trzeciego Wieku? Poznasz tam równolatków, z którymi możesz nawiązać miłe kontakty.

Postaw na ruch

To doładowanie endorfinami. Energiczny marsz, gimnastyka korekcyj- na, ćwiczenia w wodzie albo… zwykły spacer – to ruch sprawia, że wydziela się hormon szczęścia, a ty optymistycznie patrzysz w przyszłość!

Artykuł pochodzi z kategorii: Psychologia

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Zakochałam się w koledze z pracy. Nie zamierzam rozbijać jego rodziny, ale on twierdzi, że nigdy nie był szczęśliwy w małżeństwie. Zapewnia, że od dawna nic go z żoną nie łączy i kocha tylko mnie.... więcej