Jak sprawić, by wszyscy cię lubili

Pragniesz, by ludzie obdarzali cię sympatią. W rodzinie, w pracy, wśród znajomych. To łatwiejsze niż ci się wydaje. Jak to osiągnąć? Marta Żarska

Zdjęcie

/Mat. Prasowe
/Mat. Prasowe

Podtrzymuj więzi rodzinne

Członkowie jednej rodziny powinni się lubić, tak zwykło się uważać. Jednak rzeczywistość bywa bardziej skomplikowana. Łączą was więzi, to fakt. Staną się one jednak bardziej głębokie i serdeczne, tylko wtedy, gdy postarasz się tak postępować, by krewni odczuli, że są dla ciebie ważni.

Spędzaj czas ze swoją rodziną.

Reklama

Pokazuj krewnym, że lubisz ich towarzystwo, zapraszaj do siebie na obiad czy kawę. Siostrze i szwagrowi zaproponuj wspólny wyjazd na wakacje. Teściom kup czasem bilety do teatru, a bratową zabierz na zakupy. Zawsze pamiętaj o ich uroczystościach, rocznicach.

Telefon z życzeniami lub krótka wizyta z bukiecikiem kwiatów to dla ciebie drobiazg, a dla samotnej cioci ogromny powód do radości. Gdy dajesz komuś prezent, wybierz go w sposób przemyślany, by naprawdę sprawił radość obdarowanej osobie.

Ciesz się z ich sukcesów.

Zdarza się, że krewni między sobą rywalizują: kto ma lepszą pracę, grzeczniejsze dzieci, ładniejszy dom. Takie zachowanie to niewyczerpane źródło konfliktów. Nie wchodź w nie. Unikaj porównywania się z innymi. Nie podkreślaj swojej pozycji, stanu konta. Nie wywyższaj, choćby twoja sytuacja była o wiele lepsza niż innych członków rodziny.

Pochwal mieszkanie, które urządzili brat i bratowa. Uciesz się, że synek siostry dostał świadectwo z czerwonym paskiem, pogratuluj kuzynce, że udało jej się pozbyć nadwagi.

Unikaj sporów o finanse.

Sprawy spadkowe, podział majątku często powodują konflikt między członkami rodziny. Gdy znajdziesz się w takiej sytuacji, szukaj kompromisowego rozwiązania, które zadowoli obie strony. Czasem nawet warto z czegoś zrezygnować, a zachować dobre relacje z bliskimi.

Zadbaj o zgodę w rodzinie.

Drażnią cię poglądy szwagra, teściowa doprowadza do szału swoimi dobrymi radami. To się zdarza. Rozwiązuj jednak problemy bez udziału osób trzecich.

Jeśli chcesz znaleźć dobre wyjście z sytuacji, zwróć się bezpośrednio do osoby, która cię irytuje i spróbuj dyplomatycznie wpłynąć na jej zachowanie. Weź też pod uwagę, że na niektóre sprawy można po prostu przymknąć oko. Może wcale nie są aż tak istotne, jak ci się na początku wydawało.

Mądra strategia

Rodzina powinna wiedzieć, że zawsze może liczyć na twoje wsparcie w trudnych sytuacjach. Jeśli zauważysz, że któryś z twoich krewnych go potrzebuje, nie pozostawaj obojętna. Zawieź starszą ciocię do lekarza, zrób zakupy siostrze, która ma maleńkie dziecko. Nigdy też nie wypominaj bliskim tego, co kiedyś dla nich zrobiłaś.

Zyskaj sympatię koleżanek z pracy

Dużą część swojego życia spędzasz w pracy. Dlatego ważne jest, by panowała tam miła atmosfera. Jeśli będziesz miała wokół siebie pozytywnie nastawionych ludzi, przyjemniej i łatwiej będzie ci się pracowało. Unikniesz wielu stresów i nikt nie będzie kopał pod tobą dołków.

Okazuj zainteresowanie i życzliwość.

Chcąc zbudować dobre relacje z ludźmi, trzeba się do nich zbliżyć. Uważnie słuchaj tego, co koleżanki do ciebie mówią, zapamiętuj rzeczy dla nich ważne: imiona dzieci, ich sukcesy szkolne, plany wakcyjne.

Kobiety chętnie dzielą się w pracy swoimi doświadczeniami, lubią doradzić, czasem nawet zwierzyć się komuś ze swoich problemów. Gdy ktoś opowiada ci jakąś historię, nie przerywaj, by wtrącić swoje trzy grosze. Wysłuchaj do końca, zadaj jakieś pytania. Twój rozmówca będzie wdzięczny za to, że poświęciłaś mu swój czas i obdarzyłaś go uwagą.

Żyj dobrze ze wszystkimi.

Tam, gdzie pracuje dużo osób, często tworzą się grupki towarzyskie, które prowadzą ze sobą cichą wojnę. Jeśli tak się dzieje w twoim biurze, postaraj się zachować bezstronność i nie bierz udziału w rozmowach, w których jedni obmawiają drugich. Tym bardziej sama nie próbuj inicjować takich podziałów.

Prędzej czy później może to się negatywnie odbić na twoich stosunkach z innymi. Staraj się o wszystkich mówić dobrze, znajdować ich mocne strony. Nie odmawiaj pomocy koleżance, jeśli sobie z czymś nie radzi. Oczywiście, to nie znaczy, że masz pozwolić się wykorzystywać. Bądź asertywna. Jeśli zobaczysz, że ktoś stara się wszystko zrobić twoimi rękami, reaguj.

Próbuj łagodzić konflikty.

Rola mediatora nie jest łatwa, ale warto się jej podjąć. Gdy widzisz, że w twoim miejscu pracy narasta jakiś konflikt, spróbuj go rozwiązać. Jeśli się uda, zyskasz wdzięczność i aprobatę otoczenia. Pośrednicząc między koleżankami, nie próbuj ich osądzać, nie krytykuj, nie staraj się być mądrzejsza. Wysłuchaj argumentów obu stron, zasugeruj rozwiązanie.

Powiedz np.: „Rozumiem twoje stanowisko, ale czy nie warto załagodzić tego sporu? W takiej atmosferze trudno nam będzie pracować”.

Mądra strategia

Nie praw szefowi komplementów, nie opowiadaj mu też o tym, co się dzieje w firmie. Nigdy też nie przypisuj sobie cudzych zasług.

Sympatię i pozytwną opinię szefa możesz uzyskać jedynie efektami swojej pracy. Jeśli jesteś szefem, też nikogo nie wyróżniaj. Bądź sprawiedliwa, oceniaj wkład pracy, a nie przymilne uśmieszki.

Zdjęcie

Inteligencja interpersonalna /Mat. Prasowe
Inteligencja interpersonalna
/Mat. Prasowe

Posiadanie grona dobrych znajomych czy choć kilku bliskich przyjaciół to prawdziwe szczęście. Można z nimi miło spędzać czas, ale też polegać na nich, gdy jesteśmy na życiowym zakręcie. Nigdy nie jest się wtedy samotnym. Jednak o takie relacje trzeba dbać.

Pielęgnuj wypróbowane przyjaźnie. Niektórzy przyjaciele bywają bliżsi niż rodzina. Ale żeby tak właśnie było, nie można ich zaniedbywać. Trzeba być z nimi w stałym kontakcie, często do nich dzwonić, proponować spotkania, interesować się ich życiem. W przyjaźni nie ma przyzwolenia na „nie chce mi się”.

Jeśli bliska osoba potrzebuje twojej pomocy, zrób wszystko, by jej udzielić. Przyjaciółka ma kryzys w związku? Mimo nawału obowiązków warto znaleźć czas na to, by ją wysłuchać, pocieszyć. Ktoś z jej bliskich choruje? Bądź przy niej, wspieraj w załatwianiu drobnych spraw, do których teraz nie ma głowy. Dotrzymuj też obietnic. To buduje zaufanie.

Postaw na szczerość.

By relacja z drugim człowiekiem była głęboka i prawdziwa, nie powinno być w niej obłudy. Gdy widzisz, że przyjaciółka robi coś, co twoim zdaniem nie jest dla niej dobre, masz prawo, a nawet obowiązek jej to powiedzieć. Oczywiście nie możesz narzucać jej swojej opinii, to nie twoje życie.

Jednak przytakiwanie z fałszywym uśmiechem, gdy wszystko się w tobie gotuje – to zła droga. Ty również powinnaś brać pod uwagę opinie swoich przyjaciół, w końcu to ludzie, którzy dobrze ci życzą. Warto więc rozważyć ich punkt widzenia.

Zrób dobre wrażenie.

Gdy wchodzisz w nowe środowisko, zwykle towarzyszy temu obawa, czy zostaniesz zaakceptowana. Będziesz miała na to ogromną szansę, jeśli dasz się poznać jako osoba naturalna, uśmiechnięta, swobodna. Jeśli wyślesz komunikat: „Akceptuję siebie taką, jaka jestem”, to inni też będą cię tak postrzegać.

W rozmowach z nowymi znajomymi unikaj narzekania. Każdy, kto zaczyna nową pracę od wylewania swoich żalów, jest skazany na porażkę i będzie mu trudno nawiązać z innymi bliższe relacje.

Troszcz się o znajomych i przyjaciół

Nigdy nie staraj się nikomu przypodobać za wszelką cenę, szczególnie, gdy wchodzisz w nowe towarzystwo. Nie włączaj się do każdej rozmowy, nie reaguj perlistym śmiechem na wątpliwej jakości anegdoty, nie zarzucaj komplementami bez przerwy wszystkich dookoła. Takie nadmierne staranie się ludzie często odbierają jako fałsz.

Warto zajrzeć do tych książek

Zdjęcie

Ja zdobyć przyjaciół  i zjednać sobie ludzi /Mat. Prasowe
Ja zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi
/Mat. Prasowe

Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych Doskonały poradnik, który nauczy cię wyrażać uczucia i dbać o swoje potrzeby, bez sprawiania przykrości innym ludziom. Robert Alberti, Michael Emmons, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 34,90 zł

Praktyczne wskazówki i ćwiczenia bardzo pomocne w utrzymywaniu satysfakcjonujących kontaktów z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami. Opracowanie zbiorowe, Wydawnictwo Studio Emka 39,90 zł

Prawdziwa skarbnica prostych i skutecznych rad, które ułatwiają nawiązywanie i utrzymanie przyjacielskich więzi. Pomagają zyskać sympatię w miejscu pracy. Dale Carnegie, Wyd. Studio Emka, 27 zł Wydawnictwo Rebis, ok. 30 zł

Artykuł pochodzi z kategorii: Psychologia

Kobieta i życie

Zobacz również

  • Upływ czasu jest często dużym problemem, szczególnie dla kobiet. Może nawet powodować niebezpieczną dla zdrowia fizycznego i psychicznego gonitwę do urodowej doskonałości. U pań dochodzą do tego... więcej