Jak być szczęśliwą?

Jednym z najistotniejszych czynników przy wytwarzaniu oksytocyny jest intymny kontakt z partnerem.

Tym razem podejdziemy do tego naukowo. Okazuje się bowiem, że to pewne związki chemiczne w organizmie wpływają na nasze samopoczucie. Trzeba tylko wiedzieć, jak zwiększyć ich stężenie, a wtedy będziemy się częściej uśmiechać. Czysta chemia.

Naładuj się…

• Endorfiny – odpwiedzialne są m.in. za odczuwanie błogości, poprawę samopoczucia, wywołanie uczucia euforii i obniżanie poziomu zmęczenia. Mają krótkotrwałe działanie znieczulające. Ich wydzielanie zmniejsza przeżywanie negatywnych emocji, np. złości czy strachu, zwiększa natomiast np. pozytywne myślenie.

Reklama

Deficyt endorfin prowadzi do występowania wahań nastroju i skrajnych emocji. Ich produkcję wyzwalają bodźce takie jak: śmiech, ćwiczenia fizyczne, taniec, stan zakochania, a także jedzenie czekolady oraz przypraw zawierających kapsaicynę (np. papryki).

• Serotonina – w odpowiedniej ilości pomaga cieszyć się życiem, gwarantuje spokojny sen, reguluje ciśnienie krwi, a nawet cykl miesiączkowy. Zbyt niski jej poziom objawia się długotrwałym spadkiem nastroju, brakiem apetytu lub objadaniem się (szczególnie słodyczami), smutkiem...

Serotonina wytwarzana jest w organizmie podczas spożywania węglowodanów. Niezbędny do tego jest aminokwas tryptofan, który dostarczamy z pożywieniem. Za dobre jego źródła uznawane jest mleko, sery, mięso, ryby, banany i soja.

• Dopamina – zwiększa motywację do działania, sprawia, że jesteśmy pełni życia. Wpływa na nasze emocje oraz jakość relacji z innymi ludźmi. Zbyt wy- soki poziom objawia się impulsywnością i problemami z koncentracją. Zbyt niskie stężenie powoduje brak energii do działania. Aby zwiększyć jej stężenie, trzeba często wystawiać się do słońca i jeść dojrzałe banany.

• Oksytocyna – wyzwala po trzebę bliskości i przywiązanie, dlatego nazywana jest hormonem miłości. Gdy jest jej za mało, można odczuwać niechęć do nawiązywania kontaktów społecznych. Jej wzrost następuje pod wpływem jogi, seksu, przytulania.

Artykuł pochodzi z kategorii: Psychologia

Tele Tydzień

Zobacz również